|Prace  |Książki  |Nowości   | O Artyście 
 
Weather Report 

Mój projekt o pogodzie, zatytułowany Weather Report (w Polsce często wsystawiany jako Raport z Pogody), stworzyłem dzięki wsparciu Ontario Arts Council. Został zrealizowany w latach 2003 - 2004.
Odkąd przeniosłem się z Toronto na wieś, w pobliże wioski Moscow, w Ontario, zacząłem zwracać dużo większą uwagę na nieustanne zmieny pogody i ich wpływ na krajobraz. Na wsi siła pogody objawia się dużo wyraźniej niż w mieście. Przede wszystkim ma dużo większy wpływ na życie codzienne. To czy spadło dużo śniegu, albo czy padał deszcz, czy nie, naprawdę ma znaczenie, ponieważ od takich właśnie czynników zależą plony, praca, którą będzie musiało się wykonać, czy tez plany na spędzenie dnia. Mieszkając na wsi, traktuje się pogodę z dużo większą uwagą i dużo większym respektem, niż w mieście. Inny ważny czynnik to otwarta przestrzeń. Wysokie budynki nie zasłaniają nieba i horyzontu. Można ogarnąć wzrokiem rozległe pola, zamiast tylko spoglądać w głąb ulicy. Tłok, samochody, reklamy, wystawy sklepów nie odwracają uwagi. Dzięki temu linie i kształty inaczej wyglądają i dużo łatwiej jest zaobserwować jaka bardzo pogoda je zmienia i jak odmienia barwy ziemi i nieba.
Ponadto, to było ciekawe wyobrazić sobie jak dany widok przedstawiał się choćby kilka miesięcy temu. Latem, patzrąc na zielona trawę i kwiaty, łatwo zapomnieć, że w zimie cały krajobraz był pokryty śniegiem. Fotografie tego samego miejsca, zestawione razem, mogą przywołać to wspomnienie i być jak rodzaj objawienia: “o, tak, rzeczywiście, było tak zimo i wietrznie i tak tęskniliśmy za zielenią” To niezwykłe - móc zobaczyć to samo miejsce w różnych momentach i tylko fotografia daje taką możliwość.

Aby stworzyć Weather Report, potrzebowałem aparatu fotograficznego, który zawsze pozostawałby w tym samy miejscu i który byłby odporny na działanie żywiołów. Często też musiałem zastosować długi czas naświetlania, wtedy gdy pozostawanie na zewnątrz mogło się okazać niezbyt przyjemne, np. w deszczowe dni, czy zimowe noce. Dlatego potrzebowałem aparatu, w którym jednoczesnie mógłbym się schronić podczas robienia zdjęć. Te czynniki, w powiązaniu z moją fascynacją przed-fotograficznymi urządzeniami, zainspirowały mnie do wybudowania mojej Camery Obscury. Mierzyła ona mniej więcej 180 na 180 cm, przy około 3 metrach wysokości. Była kompletnie światłoszczelna i wyposażona w prosty system ogrzewania i wentylacji, a nawet magnetofon i wygodną ławeczkę. W środku miałem także wizjer “wizjer”, czyli obiektyw zamontowany w ścianie, wraz z szybką, na której wyświetlał się okrągły, odwrócony do góry nogami, obraz widoku z zewnątrz. Obiektyw, którego używałem do robienia zdjęć, umieszczony był poziomo w dachu tej budki, a nad nim wisiało zwierciadło nachylone pod kątem 45 stopni. Aby wykonać zdjęcie, naciskałem dźwignię, która otwierała umieszoną na dachu ochronna klapę. Musiałem także zainstalować suszarkę do włosów, bo zwierciadło zaparowywało w chłodne lub wilgotne dni.

Fotografie są okrągłe, ponieważ obejmują pełen zakres obiektywu, użyłem bowiem przeźroczy w formacie 8x10 cali i obiektywu 4x5 cali. Ich tytuły zawierają dane meteorologiczne, opisujące warunki panujace w dniu wykonania fotografii, jak temperatura, siła i kierunek wiatru, ciśnienie, wilgotność i zakres widoczności. Tytuły te są bardzo istotne, stanowią integralny składnik projektu, dlatego też wydrukowane są bezpośrednio na odbitkach, pod zdjęciami.

Miejsce, uwiecznione na zdjęciach, to mój dawny dom i ogród w pobliżu małej wioski Moscow w Ontario, wraz z drogą biegnąca z Moscow to Bellrock i sąsiednimi polami. Celowo wybrałem widok składający się pół na pół z nieba i ziemi, z horyzontem pośrodku, dzięki czemu mogłem ukazać zmiany pogody w całym ich splendorze. Także pozostałe elementy kompozycji zostały wybrane z rozmysłem: drzewo iglaste i liściaste, pola i grządki kwiatowe, otwarta przestrzeń po lewej i część sylwetki domu po prawej stronie. Dzięki takiej kompozycji najlepiej mogłem pokazać jak pogoda wpływa na rózne elementy mojego otoczenia. Moim zamiarem było udokumentowanie wszystkich pór roku i każdego rodzaju pogody: słonecznej, deszczowej, śnieżnej czy mglistej. Chciałem także uchwycić różne pory dnia w każdej porze roku: pierwsze promienie porannego słońca, południe, ostatnie promienie słońca wieczorem oraz pełnię księżyca. Nie było to bynajmniej łatwe zdanie, ponieważ nie mogłem zużyć zbyt wielu drogich przeźroczy wielkiego formatu, toteż każde zdjęcie musiało być starannie zaplanowane, mogłem je zrobić tylko raz. Wywoływałem przeźrocza, używając urządzenia, które także sam skonstruowałem.                                            

Aparat, który zbudowałem, zeby zrealizować Weather Report, nie był moją jedyna Camerą Obscurą. Zbudowałem wiele takich urządzeń, mniejszych i większych, o rozmaitych zastosowaniach. Na przykład w czasie warsztatów dla młodziezy szkolnej, sponsorowanych przez Ontario Arts Council, które prowadziłem w latach 2000 – 2012 używałem Camery Obscury na kołach, którą mogłem jako przyczepke ciagnąć za samochodem.

 

(Na zdjęciach powyżej Mobilna Camera Obscura z zewnątrz i od wewnątrz)

Cykl Weather Report był prezentowany na wielu wystawach w Polsce, innych krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych i w Kanadzie. Poniżej można znaleźć ich listę.

Weather Report – Wizja Artystyczna

Weather Report – Lista Wystaw