|Works  |Books  |News   | About 
 
The 40th Year  

Ten cykl został stworzony na prośbę mojej żony, Anny, która bardzo martwiła się faktem, że miała ukończyć czterdzieści lat. Według niej, dla kobiety przekroczenie czterdziestki oznacza przekroczenie granicy między młodością, a starością i jest to bardzo dramatyczny i przygnębiający moment w życiu. Zrobiłem więc serię jej portretów pomiędzy 39, a 40 urodzinami, aby dokumentować zmiany zaszłe w tym przełomowym roku.
Sfotografowałem ją na tyłach naszego domu, na tle naszego niewielkiego ogrodu. Dzięki temu mogłem zilustrować główny problem, czyli upływ czasu na dwa sposoby, włączając także naturalny cykl pór roku i procesów przyrody: kiełkowania, wzrostu, kwitnienia, żniw i więdnięcia. (zdjęcie powyżej aparat Linhof)

Robiłem średnio jedno zdjęcie tygodniowo, próbując uchwycić zwyczajną codzienność mojej żony. Czasami ma na sobie strój roboczy i trzyma narzędzia, których własnie używała, czy świeżo zebrane kwiaty bądź owoce; czasem jest wystrojona i z makijażem. To zależało wyłącznie od tego, czym zajmowała się w dniu, w którym zdecydowaliśmy zrobić zdjęcie. Postanowiłem użyć czasem rozmaitych 'rekwizytów', symbolizujących jej różne zajęcia, lecz nie za wiele, gdyż nie chciałem odwracać uwagi widza od głównego tematu, czyli upływu czasu. Ponadto nie chciałem, żeby te fotografie były zanadto upozowane, co stałoby w sprzeczności z dokumentalnym charakterem projektu. Pomysł umieszczenia Anny na tle barierki, za którą widać krajobraz, zainspirowany był niektórymi klasycznymi malarskimi portretami.

Używałem aparatu Linhof, średniego formatu (6x7 cm), podobnie jak do projektu Lisbon-Moscow, nad którym pracowałem w mniej więcej tym samym czasie. Użyłem jednak innego obiektywu, starszego i miększego. Fotografowałem w naturalnym świetle dziennym, tylko czasem używając dodatkowo białego arkusza odbijającego światło. Cykl został stworzony między 22 grudnia 2012, a 22 grudnia 2013.